Compass-Group on saamiemme tietojen mukaan ottamassa Laurean opiskelijaravintoloihinsa käyttöön Pivon opiskelijakorttiin integroidun tunnistautumisen. Uudistus koskee aluksi Tikkurilan opiskelijaravintolaa, myöhemmin mahdollisesti myös Hyvinkään ja Otaniemen opiskelijaravintoloita. Sen taustalla on Kelan vaatimus, että opiskelijahintaista ruokaa tarjoavien ravintoloiden tulee varmistaa opiskelijoiden opiskelijastatus jokaisen oston yhteydessä. Pivon opiskelijakortti on sidottu monissa ammattikorkeakouluissa opiskelijakunnan jäsenyyteen, myös Laureassa. Pivolla on myös käytössä opiskelijakortin rinnalla erillinen, maksuton ateriatukikortti, joka ei kuitenkaan toistaiseksi ole käytössä Laurean opiskelijoille.

Tilanne, jossa opiskelijaoikeuden todistaminen opiskelijaravintolassa olisi sidottu maksulliseen opiskelijakunnan jäsenyteen asettaisi opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Opiskelijakunnan tehtävänä Laureassa on toimia ensisijaisesti opiskelijoiden edunvalvojana, koko korkeakoulutason opiskelijakulttuurin ja -yhteisöllisyyden edistäjänä sekä alakohtaisen ammatti-identiteetin kehittymisen mahdollistajana. Pakkojäsenyys ei edistäisi näitä tavoitteita. Laureamko selvittääkin parhaillaan Pivon ateriatukikortin mahdollistamista Laurean opiskelijoille yhtenä mahdollisena ratkaisuna tähän tilanteeseen.

Lisätietoja tilanteesta voit kysyä Laureamkon puheenjohtajalta tai toiminnanjohtajalta:

Mirko Varpunen

Rami Hollmerus