Porvoon kaupungilla on tekeillä kaupunkivetoisen joukkoliikenneuudistuksen selvitystyö, mihin on viime kuussa osallistettu kaupunkilaisia kyselyn avulla. Taustalla on joukkoliikenteen uudistuminen vuonna 2024. On hienoa, että joukkoliikennettä halutaan uudistaa, mutta olemme huolissamme miten uudistuksessa otetaan huomioon opiskelijat.
Porvoossa sijaitsee Haaga-Helian ja Laurean Porvoon kampus, jossa aloittaa lukuvuosittain yli 170 opiskelijaa. Nämä opiskelijat ovat nykyisessä tilanteessa pakotettuja, joko maksamaan julkisesta liikenteestä suuria summia tai käyttämään omaa autoa vain päästäkseen opiskelemaan.
Porvoon julkisen liikenteen nykyisissä hinnoissa, sisäisessä liikenteessä ja pääkaupunkiseudulle kulkevassa liikenteessä on parantamisen varaa. Hinnat ovat eriarvoistavia etenkin opiskelijoille, jotka elävät usein köyhyysrajan alapuolella. Porvoon sisäisen liikenteen kuukausikortti maksaa 48 €, kaukoliikenteen 20 matkan kortti 130 € ja 30 päivän bussikortti 180 €. Julkisen liikenteen käyttö ei ole saavutettavaa, jos se on liian kallista ja voi pahimmillaan maksaa lähes opiskelijan opintorahan verran kuukaudessa.
Jos julkisen liikenteen uudistuksessa tavoitteena on mahdollistaa autoton elämäntapa ja tukea kaupungin ilmastotavoitteita, ei opiskelijoiden puskeminen yksityisautoiluun edistä asiaa. Yksityisautoilu ei ole monelle opiskelijalle vaihtoehto, sillä se vaatii niin investointeja autoon, ajokorttiin kuin valmiutta maksamaan autoilun juoksevat kulut. Kalliit bussiliput kuormittavat myös pakollisia työharjoitteluja suorittavia korkeakouluopiskelijoita, sillä usein esim. sosiaali- ja terveysalan opiskelijat eivät löydä harjoittelupaikkaa omalta asuin- tai opiskelupaikkakunnalta.
Vaikka korkeakoulutus on teoriassa maksutonta, tulee opiskelijan itse kustantaa työskentelyvälineiden lisäksi kalliit julkisen liikenteen kustannukset erityisesti Porvoossa tai Porvooseen liikkuessa. Useimmat muut julkisen liikenteen toimijat tarjoavat korkeakouluopiskelijoille opiskelijahintaista vaihtoehtoa, jolloin muut paikkakunnat näyttäytyvät opiskelukuntaa valittaessa houkuttelevammalta.
Opiskelijakunnat Laureamko ja Helga vaativat osana joukkoliikenneuudistuksen selvitystyötä tekemään sellaisen ratkaisun, jossa opiskelija-alennus on riittävän suuruinen ja tukee julkisen liikenteen valintaa. Porvoon joukkoliikenteessä ei ole tällä hetkellä ollenkaan opiskelijahintaisia lippuja joka on eriarvoistava tekijä sekä taloudellinen taakka monelle opiskelijalle. Mikäli opiskelijoita ei huomioida asiakasryhmänä kaupunkisuunnittelussa, se heijastuu todennäköisesti haluun jäädä Porvooseen. Porvoo ei todennäköisesti ole immuuni kasvavalle osaajapulalle.
Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Laureamkon puolesta,
Sanni Koivuluoma
[email protected]
Haaga-Helian ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Helgan puolesta,
Janina Brunfeldt
[email protected]