Moi! Täällä Janina Saaristo, kolmannen vuoden restonomiopiskelija Leppävaarasta ja toimin nyt virallisesti toista vuotta opiskelijaedustajana, mutta varsinaisesti ensimmäistä vuotta. Olin viime vuonna varajäsenenä Digitaalisuuden ja verkko-opintojen kehitysryhmässä, mutta valitettavasti en päässyt osallistumaan kokouksiin.

Jos tässä vaiheessa mietit mikä on opiskelijaedustaja, niin käy lukemassa lisää https://laureamko.fi/opiskelijakunta/opiskelijaedustus/

Tänä vuonna toimin varsinaisena jäsenenä Restonomitutkinnon työelämän ohjausryhmässä sekä kansainvälisyyden kehitysryhmässä. Olen myös varajäsen Restonomitutkinnon koulutuksen kehittämisryhmässä.

Restonomien ryhmiin hain, koska haluan oikeasti vaikuttaa siihen mitä meille koulutetaan ja miten meidän työelämäyhteistyömme hoidetaan ja valmiudet toimia työelämässä huomioidaan, varsinkin näin koronatilanteessa. Kansainvälisyyden kehitysryhmään tulin valituksi, koska vastaan Laureamkon hallituksessa kansainvälisissä asioissa.

Tänä vuonna olen ollut Kansainvälisen kehitysryhmän sekä restonomitutkinnon koulutuksen kehitysryhmän tapaamisessa. Kansainvälisen ryhmän tapaamiseen osallistuminen jännitti, koska en tiennyt etukäteen oliko ryhmä englanniksi vai suomeksi, mutta onneksi kokouskieli oli ensimmäisellä kerralla suomi, niin ymmärsin keskustelua. Kokouksen sisältö oli mielenkiintoista, ja on hienoa nähdä, että Laurean tavoitteet kansainvälisessä toiminnassa on niin korkealla. Restonomitutkinnon ryhmästä oli etukäteen otettu yhteyttä meihin opiskelijaedustajiin, ja kerrottu mitä meiltä odotetaan kokouksessa, niin suunniteltiin varsinaisen jäsenen, Lotan kanssa yhdessä puheenvuoroon. Saimme pitää 10minuutin puheenvuoro, jossa kerroimme vähän millaisia ajatuksia koronatilanne ja verkko-opinnot ovat meissä ja meidän kanssaopiskelijoissamme herättänyt. Oli hienoa, että saatiin oikeasti heti ensimmäisessä tapaamisessa jo puheenvuoro, niin päästiin kertomaan miltä tämä etäaika on opiskelijan näkökulmasta tuntunut. Lisäksi puhuimme hieman siitä, että opintojaksojen sisältöjä pitäisi vertailla keskenään, että mikä toisessa toteutuksessa esimerkiksi toimii ja kerää hyvää palautetta tai mikä ei toimi ollenkaan.

Laureamkon puolesta opiskelijaedustajatoimintaan meitä on valmisteltu erilaisten koulutusten ja tapaamisteen muodossa, ja tänä vuonna meillä onkin entistä enemmän tapaamisia ja esimerkiksi ”Mitä kuuluu?” – hetkiä, jossa seurataan miten kaikilla hallinnollisilla ryhmillä ja niissä toimivilla opiskelijaedustajilla menee. Olemme myös päässeet tapaamaan koulutuksesta vastaavaa vararehtoria ja keskustelemaan siitä, mitä opiskelijaedustajat merkitsevät Laurealle. Kokouskäytänteistäkin meitä on koulutettu.

Hienointa mielestäni opiskelijaedustaja toiminnassa on se, kuinka paljon Laureamko siihen panostaa, ja kuinka Laurea arvostaa sitä.

 

-Janina Saaristo, Opiskelijaedustaja 2021.